onsdag 18 januari 2012

Sleep paralysis

Sleep Paralysis är något som jag upplever ganska ofta. Jag har även förmågan att styra mina drömmar. Senast i morse hade jag en sådan upplevelse. Att vara medveten att man drömmer kan vara kul flera gånger eftersom man kan göra precis vad man vill. Men Sleep Paralysis är ingenting man vill uppleva. 

Kom att tänka på detta ämne när en kompis hade skrivit på facebook om en liknande upplevelse. Usch fy det är obehagligt. Man har obehag flera timmar efteråt. Sleep paralysis eller sömnparalys är ett tillstånd då man är vaken men ändå sover eller musklerna sover. Man upplever oftast att någon är i rummet, monster eller liknande och att man inte kan andas. Man kan inte heller röra sig eller tala. Man är totalt hjälplös. Orkar inte börja förklara allting gällande detta men om ni är intresserade kan ni läsa här på allas vårt kära wikipedia. 

Har ni nångång upplevt en sleep paralysis? vet inte hur pass vanligt detta är? Eller någon annan som kan styra sina drömmar? Haha min sömn är inte så hälsosam verkar det som. 

Här kommer en bild på Kristian som jag tyckte passade lite in på temat. Haha! (och förstås för att han är så söt)


4 kommentarer:

heidi sa...

Jag har upplevt sleep paralysis en gång och det var något av det läskigaste jag varit med om! Det kändes precis så som du beskrev! Tog mig en hel dag att googla fram vad det berodde på =P Men tydligen är det ju relaterat till stress till stor del.. Men särskilt hälsosamt kan det ju inte vara. Hoppas du blir av med det! Jag sku iaf inte vilja uppleva det igen... Burr..

Sofia Troberg sa...

Nänå det skadar inte kroppen på något sätt men som du sa så beror det oftast på stress och oregelbunden sömn. Jag har oftast haft det om jag har varit nervös haft feber eller om jag somnat någon konstig tid mitt på dagen.

Caroline sa...

jag har nog varit me om sleep paralysis tror jag, men var inte så rädd. Hr styrt mina drömmar sen jag var liten. Hade ofta en mardröm som återkom hela tiden, tills jag bestämde mig för att ta kontroll över den. :) Kul att styra sina drömmar, både i drömmarna och verkliga livet.

Sofia Troberg sa...

Nänå jag har börjat mer och mer fatta vad som händer när det händer också. Sist försökte jag bara slappna av och sedan så "vaknade" jag efter en stund. Jo styra drömmar är kul! Jag brukar typ klippa håret eller göra volter från balkongen ;)