torsdag 19 januari 2012

Recept på fisksoppan med saffran och räkor

Nå nu tänkte jag lägga ut receptet på bästa fisksoppan jag nånsin lagat. Har redan skrivit om denna soppa men men här är min version. Bilderna är inga höjdare men de får duga.




Detta är hur jag gjorde:

400g alaska pollock (vanlig vit sej fisk)
200g räkor (Jag älskar räkor och brukar lägga lite mer)
2 burkar krossade tomater
1 röd paprika
1 gul paprika
1 stor gul lök
3 vitlöksklyftor (är ju också smaksak)
3dl creme fraiche
0,2-0,5g saffran (beroende på hur mycket man tycker om saffran i en påse är det oftast 0,5g)
Salt
Peppar
Sambal oelek i passlig mängd.
Smör

Först brukar jag fräsa löken, riven vitlök och paprikan i smör en kastrull. Sedan häller man på krossade tomaterna och låter det koka upp. Efter det så tillsätts creme fraiche och så får det puttra lite till. Sedan Ska fisken och kryddorna i. Låt det koka tills fisken är klar typ mellan 7-15 min beroende på vad du har för fisk. Räkorna skall läggas i sist. De skall ändast bli varma, inte kokas upp. Det är jättegott med en klick creme fraiche i soppan då den serveras.

(Detta räcker till många personer eller i flera dagar)

( Och här är orginalreceptet:  http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=41 )

3 kommentarer:

Malin Nyman sa...

Mums, måst prova nångång! Men saffran kan man säkert lämna bort...?

Sofia Troberg sa...

Nå visst kan man om man vill :D men jag tycker det är det bästa med soppan! :D

Ela sa...

Tack för receptet! Det måste jag pröva nån dag! :)