tisdag 24 januari 2012

LCHF "Varm smörgås"

Idag har vi lagat varsin "varm smörgås" enligt ett recept som jag hittat i allas vår favorit-tant-tidning Allers!

Receptet heter Varm biffmacka med bearnaise.




(Sista bilden är Kristians icke Lchf variant)

För en smörgås behöver du:
 (Observera att detta är för 1 person. Jag antar att ni som vill laga detta så kan tabellerna och kan räkna ut hur mycket det blir för fler personer, haha) 

200g nötfärs
1 msk creme fraiche
1 tsk dijonsenap
(1 skiva bröd i orginalreceptet. I lchf versionen så skippar man brödet)
Smör (till stekning)
75g Svamp (vi använde en del av årets trattkantarellsskörd)
salt
peppar
1 tomat
rödlök
2 msk creme fraiche
Sallad (Jag använde en blandsallad med bland annat rucola, resten vet jag inte vad de heter.. ser ut som ogräs iallafall, Haha)
1 påse bearnaise sås (Nej jag orkade inte ens försöka laga den själv)

Såhär gjorde vi: 
Blandade köttfärsen, dijonsenapen och creme fraiche. Formade till biffar och stekte dem i smör. Sedan så tinade vi svampen och fräste den i lite smör (salta och peppra om ni vill). I min Lchf variant så la jag först ut salladen på ett fat, sedan biffen och sedan tomaten och rödlöken ovanpå. Sedan la jag på svampen och sist bearnaise såsen. Man kan även lägga på färska örter om man råkar ha det hemma. 

Bearnaisesåsen är enkel att laga från påse (står dessutom på baksidan av påsen hur man skall göra). Vi blandade 1,5dl vatten,såspulvret, 50g smör och en halv burk creme fraiche. 

I Varianten med bröd så är det bara att trycka allt på brödet istället. Eller varför inte mellan två bröd som Kristian gjorde. 

5 kommentarer:

Min Naturliga Sida sa...

Jättefina bilder och vad gott det ser ut ! Måste laga det i helgen !:)
H. Mamma

Nattugglan sa...

Fina bilder och det ser jättegott ut :-)

Sofia Troberg sa...

Tack tack :) och jo det var jättegott också! :D

Ammi sa...

du kan ju baka eget lchf bröd! :) det gjord jag då ja höll på me dej, yyyyber gott va de! :)

Sofia Troberg sa...

Jo jag har nog faktiskt provat på det också men mitt blev helt okej meen inte riktigt som jag hade tänkt mig. Har du nåt bra recept att dela med dig? :D