torsdag 12 januari 2012

Cykel Helvete

Igår då jag cyklade till praktikplatsen så hann jag bara komma halvvägs så hoppade kedjan av, otroligt händig som jag är så använde jag mina händer lite sunt förnuft och lite våld så fick jag den på plats igen. Sedan idag då jag återigen var påväg mot praktikplatsen så han jag bara komma ca 100 meter innan kedjan hoppade av igen. Nåja samma visa igen och jag fick den på plats med lite vackra ord och lite våld. Men när jag satt där i mitt misery så kom en gubbe och frågade om jag behövde hjälp ja bara "näää kan no själv" och då kedjan e på plats så säger gubben på finska "Ja de e nog bra då flickor också kan"?!?"? VADÅ OCKSÅ KAN? Som om vi flickor skulle cykla mindre än er gubbstruttar?! Kan nog säga att de finns nog karar också som inte får kedjan på cykeln. (ehum...ja menar tack gubben för att du stanna och ville hjälpa...)

Nåja vägen hem var ju inte världens smidigaste heller. För det första så har det ju snöat ganska så mycket idag och plogbilsförarna hade tydligen inte fått sina rävär ur soffan och plogat den väg jag brukar cykla vilket jag inte insåg innan det var för lång omväg att svänga om. Fnys! (Nä jag är inte seriös jag vet nog att de har fullt upp med de viktigaste vägarna en dag som denna) Nåja min cykel tyckte då inte att detta alls var någon bra väg att cykla på så den protesterade och slängde av sig kedjan igen...Jag som börjar vara van vid dethär laget så drog ett djupt andetag och vände cykeln upp och ner en tredje gång och satt den på plats igen. Cyklade sedan vidare och mimade till låtar på min mp3 spelare sedan började jag tänka på hur komiskt det skulle vara om den skulle hoppa av en gång till just där mitt i trafiken, hann förstås bara tänka de och så hoppade den av igen. Det är ju otroligt? Mina händer har varit helt svarta av olja i två dagar nu, de ser ut som en bilmekanikers händer gör efter en heldag i garaget (okej där överdrev jag kanske en smula..).  Men iallafall min point med detta inlägg är iallafall att:

- Köp inte billiga skitcyklar från citymarket som man måste byta 50 saker på vart efter de går sönder
- Lyssna inte på gubbstruttar som tror att flickor inte kan annat än att laga mat och sy sidenklänningar
- Kolla om vägen är plogad innan du cyklar iväg i full fart utan att tänka
- Mima inte med till låtar så mycket att folk tittar konstigt på dig
- Om du har en sådan här skitcykel så ta minst en timme tid på dig när du skall nånstans med den
- ....och köp en ny kedja. 

Har nu annars en tester på snigelkrämen! Det är inte den förpackningen som jag hade i ett tidigare inlägg som finns här, men den har väl samma effekt. Baba de caracol heter den och ser ut såhär: 


2 kommentarer:

Min Naturliga Sida sa...

hahahaha..oj förlåt att jag skrattar men kan se hur du kämpar dej fram med skruttcykeln ! Ja de va nog sista gången vi köpte nå sånt där billigt skrot ! Kanske dags för nåt bättre ?!:)
kram
Mamma

Sofia Troberg sa...

Nå om man sku ha råd me nå bättre som ser ut för nå. Måst ändå ha nån sånde "retro cykel" för ja kan int sitt på dide sportcyklarna med små sitsar och styre så lågt. Får nu byta kedja till att börja med. :D