tisdag 22 maj 2012

Om LCHF

Mina erfarenheter av LCHF (Low Carb High Fat):

När jag första gången började äta kolhydrats-fri mat så gjorde jag det på grund av att jag ville börja må bättre och gå ner nåt kilo innan vi skulle till Alanya. Jag började i Juli förra året. Till en början mådde jag riktigt bra och tillsammans med träning så rasade kilona jättesnabbt. Denna diet funkar ju på så sätt att du till en början mer eller mindre lägger kroppen i ketos. All extra vätska töms ur kroppen och du kan beroende på kroppsvikt tappa flera kilo på en vecka. Detta gör att många väljer att fortsätta med dieten eftersom den i början är så effektiv. Det som gäller med LCHF är att om du vill ner i vikt så kan du inte fuska. Eftersom du äter mycket fett men inga kolhydrater så kan man ju själv tänka ut resultatet om vad som händer om du dessutom plötsligt börjar trycka i dig en påse chips på kvällen när du på dagen ätit en massa bacon?

De första som märks är att kroppen töms på vätska och att du inte längre har svullen mage. Det finns jättemånga som är känsliga för kolhydrater utan att de vet om det. Här märker man stor skillnad i hur magen mår den första veckan. Oftast blir man piggare och har mer energi.

De som tränar kommer dock att märka att kroppen behöver kolhydrater för att träna. Det är jättetungt att exempelvis springa då kroppen inte har några kolhydrater att bränna. Jag hade jättetungt med löpningen i början av dieten ända tills jag började äta vitaminer. Då gick det betydligt bättre. Vitaminer är jätteviktigt då man går på denna diet. Jag höll på att svimma några gånger i början då jag inte fick i mig några vitaminer och mineraler. Det sorgliga är ju att om man riktigt går på LCHF till 100% så får man inte ens äta frukt. (Grapefrukt har dock bara 6g kolhydrater/100g) Gränsen brukar de flesta lägga vid 5g/100g. Allt över det är förbjudet.

En tumregel med grönsaker är att allt som växer underjorden är förbjudet medan allt som växer över jorden är bra. (förutom bönor och majs). Sen är det också att destu grönare destu bättre. Exempelvis så är sallad, kål, avocado, gurka och sånt jättebra medan paprika och tomat har lite högre kolhydratsvärde. Men det brukar jag inte bry mig i. Tomatsoppa och fyllda paprikor är bra LCHF mat.

Exempel på vad man kan äta med lchf är : Kött,fisk, kyckling och skaldjur av alla de slag, ägg, svamp, de flesta grönsaker ovanjord, såser, grädde, creme fraische, gräddfil, ostar, smör (inte margarin eller lätta eller sånt crap). Bär är bättre än frukt. hallon är bäst. Helköttskorvar går bra men inte de som bara består av typ mjöl.  Drick mycket vatten!!

Vad du inte får äta: Potatis (rotfrukter överlag), ris, pasta, bulgur, Bröd, (vetemjöl är värst). Godis, chips, popcorn, limsa, frukt, öl, sprit... om man vill ha magen i skick så skall man sluta med allt onyttligt som koffein ,nikotin och alkohol.

Om man vill fuska nån helg: Mörkchoklad (över 70% kakaohalt), Paranötter och macadamia nötter, Vitt vin, cognac eller whiskey.

Positiva erfarenheter med LCHF: 


Viktras
- Magen mår bra
- Magen är aldrig svullen
- Man blir pigg
- Resultatet syns direkt på vågen
- Man får äta hur mycket grillmat man vill på sommaren. (höhö)
- Man kan överlag äta sig mätt varje måltid utan att ha dåligt samvete.

Negativa erfarenheter med LCHF:


- Svårt att träna ordentligt
- Utan vitaminer svartnade det för ögonen ibland
- Efter en och en halv månad 100%ig diet så sa min kropp ifrån och min mens blev oregelbunden fast jag äter p-piller. Läste om detta på nätet och fick se att det är jättemånga som har haft samma problem. Mystiskt att det kan påverka hormonerna.
- Man får inte äta subway :(

Mina resultat av LCHF:


Då jag började i Juli förra året så var mitt mål att gå ner några kilo tills söderresan. Resultatet av dieten var att jag kombinerat med träning gick ner över 10 kilo på lite på en månad, vilket var mycket mer än jag hade tänkt från början.  Så då folk frågar om denna diet funkar så svarar jag absolut ja! Men det finns negativa biverkningar. Och hur kroppen mår efter långvarigt intag av fett så är ju nåt man kan diskutera. Min personliga åsikt är dock att detta är mera en metod man kan testa på för att gå ner i vikt och sedan övergå till en nyttigare och hälsosammare livsstil. Inte ett livslångt levnadsätt.

Om man slutar tvärt med dieten och börjar äta kolhydrater igen så är första som händer att vätskekilona kommer tillbaka. Och om du fortsätter att frossa i kolhydrater så har du ganska snabbt dina kilon tillbaka.

Jag har under vintern haft ett ganska on-off relationship med LCHF. Det vill säga jag har haft ganska många pauser men ändå dragit ner betydligt på kolhydraterna. Jag ställde mig på vågen för någon dag sen och jag har inte gått upp ett gram sedan förra sommaren. Jag har snart hållit samma vikt i ett år.. OCH DET hörni är ganska awesome för en sån som jag som har lätt att gå upp och ner lite nu som då.

Det jag saknar mest när jag äter kolhydrats-fri mat är potatis och bröd. Pasta och ris och sånt klarar jag mig fint utan. Men oj vad jag skulle vilja ha nypotatis och klyftpotatis eller ett rostat bröd med ägg på. Det gick mycket lättare förr då både jag och Kristian gick på samma diet. Men som igår då Kristian rostade othellos sweitzerbröd och doppade det i tomatsoppan. Då dog jag lite...

vet inte om detta är till hjälp för nån. Men jag tänkte nu dela med mig av mina erfarenheter. Här kommer några exempel på vad man kan äta:


















2 kommentarer:

Anonym sa...

kan du sätta alla recept under en kategori? :) Jag har just börjat på LCHF och dina rätter ser mumsiga ut!

Sofia Troberg sa...

Jag har en kategori (etikett) som heter recept :) där finns några av de rätterna som finns på bilderna!