tisdag 13 juli 2010

Vill inte!

Nej...jag känner mig som en trotsig 3 åring...Men jag vill verkligen inte fara till jobbet idag! Gårdagens jobbdag var den längsta jag har varit med om i hela mitt liv. Jag har så svårt med finskan! När det kommer en enbart finsktalande kund och pladdrar på i ett om en massa saker, så vill jag bara sjunka genom jorden. jag kan ju inte svara...då slutar det med att jag nickar och ler och kanske säger "joo, haha" och så tittar kunden konstigt på mig och jag skäms nästan ihjäl. Eller när de frågar mig nåt om nån bulle... och jag förstår inte ens vad de säger? Va i helvete gör man då? Nog förstår jag ju de mesta nog...men när nån urfinne kommer och pratar i femhundrakilometeritimmen... så får ja nå nervfel.
Och nej, jag har inget emot finsktalande...Det är bara mig själv jag är arg på för att jag inte kan dunka in detdär jävla svåra språket i huvudet. Eller ens ta mod till mig och börja tala på finska...men det blir oftast nåt i stil med..." hhmmppfff"

Nu måste jag fara till jobbet iallafall... Dessutom är jag stressad över att jag inte får veta exakt när jag skall jobba? utan de byts hit å dit å av å an å hu som helst. perkele.

Nåja, jag får pengar iallafall.

4 kommentarer:

Sara Backlund sa...

Efter två veckors jobb där kan jag lova dej att det kommer att gå myycket bättre :) Bara att kämpa på, you can do it!

Sofia Troberg sa...

Haha, tack sara! det gick redan mycket bättre idag! kommunicerade tillochmed lite på finska...utan att skämma ut mig totalt :D

Malin Nyman sa...

Precis, säger samma jag med, det blir no lättare! Kämpa, kämpa! Och det e ju tyvärr enda sätte att lära sig finska också, så... :/ prata på du bara o skit i att de int blir rätt alla gånger!

Sofia Troberg sa...

ni har så rätt :D och det vet jag nog... men man måst ju få klaga lite ;)