måndag 13 december 2010

Mitt första recept!


Vissa av recepten jag lägger ut så är lite omgjorda recept från nån tidning eller internetsida, eller så är de helt enkelt påhittade av min eller Kristians briljanta hjärna.

Tomatsoppa from scratch

För 4pers (eller två pers som är jävligt hungriga.)

700g-1kg färska tomater
1-2st stora lökar
1-3st Vitlöksklyftor
1st Burk creme fraiche.
1st Burk tomatpure (en såndär pytteliten som är omöjlig att öppna)
1st Buljong tärning
Salt
peppar
grillkrydda
Basilika (färsk eller malen)
chili

Såhär gör du:

Skär bort gröna grejjen på tomaterna och skär löken typ fyra bitar. i Koka tomaterna och löken en stund, häll dem i mixer tillsammans med några vitlöksklyftor. Lägg smeten i en kastrull och tillsätt creme fraiche och tomatpure. Kryddorna har jag inget mått på, utan det är väl upp till var och en. Buljongen satte jag till för att få mer smak, och det blev det också. Sedan tycker jag det är gott med ost också, endera att riva ovanpå efteråt eller lägga i en klick smältost under tillredningen.

(receptet är lagat och påhittat av mig och kristian)

...vi åt detta igår faktiskt, och det faktum att kastrullen blev tom och jag låg och vred mig över hur mätt jag var efteråt, så säger väl lite vad jag tyckte om smaken (; haha

2 kommentarer:

Min Naturliga Sida sa...

Det där lät riktigt gott och proffsigt ! Måste prova ! Tack för receptet !
h. Mamma

Anna sa...

mmm ser gott ut :)