torsdag 3 april 2014

Jag har blivit med kamera!

Igår var jag till fotocenter för att testa lite och känna efter ifall jag faktiskt behöver ett sådant svindyrt objektiv som nikons 70-200 f.2.8. Direkt jag fick gluggen i mina händer blev jag helt pirrig i kroppen. Tror allvarligt inte jag känt sånt lycko-pirr sedan jag var 18 och nykär. Blev totalförälskad och vågade just och just lyfta upp det och ta något testfoto. Blev liksom lite för spännande. Kärlek vid första ögonkastet existerar alltså. Jag läste någonstans att ifall man velar med att köpa just detta objektiv så skall man absolut inte prova det, för då finns det ingen återvändo. Jag kan inte annat än att hålla med.

Jag fick ett sådant bra pris så jag slog genast till och lade undan både kamera (Nikon D7100) och objektivet. De är bra på fotocenter. Bra service och jag köper mycket hellre därifrån än beställer från nätet. Ifall något inte är som det ska så vet jag vem jag skall kontakta.

 Hela natten låg jag och surade över att jag inte hade köpt grejorna redan igår, så direkt jag slutade jobbet idag körde jag iväg till banken "tömde mitt konto" och rusade till fotocenter för att köpa mina nya älsklingar. De enda jag tänkte på hela vägen hem var "vafan skall jag göra ifall en bil rammar mig i sidan och mina dyrgripar går sönder" så jag körde extra försiktigt. Ja och jag spände förstås fast både kameralåda och objektivlåda med säkerhetsbälte i bilen.

Nu är jag hemma, akkun är i laddning och jag vet inte vart jag skall ta vägen. "Det ska laddas över natten" sa hon jag gav alla mina pengar åt. Vill ju prova allting NU! Mitt tålamod kommer inte att räcka till. Morgondagens jobbdag kommer att bli den längsta fredagen i hela världshistorien. När jag kommer hem skall jag fota allt. ALLT. Jag skall leta fåglar, fota inomhus, fota Kristian från 500 olika vinklar och testa mina olika objektiv på nya kameran. På DX kamera blir nya objektivet mitt nästan 300mm istället för 200mm. Det är ju bara hemåt då jag skall fota djurliv.

Min gamla D80 kommer såklart inte att gå i pension. Den kommer bara att byta ägare. Jag donerar den till Kristian med de kraven att han skall lära sig lite om fotografi. Det kanske sporrar oss båda att lära oss mera. Jag är själv fortfarande en amatör när det gäller mer än de jag själv har lärt mig eller tagit reda på. Skulle gärna gå fotokurser för att lära mig bättre.  

NU lovar jag att det skall bli snyggare bilder i bloggen och inte bara foton jag tagit med min telefonkamera. Den är i för sig bästa jag nånsin testat i telefonkameraväg men jag har nu kanske inte lagt ner hela min själ när jag har tagit bilder med den. Inte heller när jag fotat med D80 eftersom jag länge känt att det är dags för uppdatering.

En liten smygtitt.



Jag har fortfarande ett objektiv på min önskelista. Ett vidvinkel. Helst ett Tokina 11-16 f2.8. Det vill jag så gärna ha med till Norge. Om ekonomin går ihop så skall jag även beställa hem ett sådant. (De hade inte just det objektivet vid fotocenter)

Nästa objektiv på tur efter det kommer att vara ett förmånligare. Tänkte mig ett ljusstarkt 50mm. Det blir nästa sparprojekt. Sedan börjar min kameraväska vara ganska komplett för en hobbyfotograf som jag. Förutom i längre ändan. Men de blir nog sen då jag har blivit president eller vunnit på lotto ;)

Inga kommentarer: