söndag 28 april 2013

LCHF Knäckebröd

God morgon! Det är söndag morgon och jag har fjärilar i magen. Mycket skall göras de närmsta dagarna. Men jag tänkte börja denna morgon med att dela med mig av ett lchf-knäckebröds recept jag testade igår. Jag hittade många olika recept på nätet så jag tog de bästa från alla och vips hade jag ett supergott knäckebröd. (Som man såklart skall äta med gurka och ost, möjligtvis ägg och rödlök också..)




1dl skalade sesamfrön
1dl linfrön
1dl solrosfrön
1dl mix med pumpafrön, solrosfrön och lite pinjenötter
ca 3dl hett vatten
1 ägg
1,5 msk fiberhusk
Salt
Rypsolja

Lägg ugnen på 150 grader.

Jag blandade alla torra ingredienser först och sedan lade jag i vattnet och vispade ihop, fiberhusken gör att det tjocknar snabbt och blir en "deg". Jag vispade i ägget sist. Sedan bredde jag ut smeten på en plåt (på bakplåtspapper då såklart). Oljan lade jag ovanpå smeten innan jag lade in plåten i ugnen. (Oljan kan man nog också blanda i själva degen)

Lägg in plåten i ugnen i ca 50-60 minuter. Sedan är det klart! Jag gjorde så att jag skar brödet i bitar och tog  2 som jag åt upp direkt och satte in resten i avstängd ugn på eftervärme.

Detta är första gången jag lagar knäckebröd. Jag har tidigare lagat platta "semlor" men de blev inte alls lika goda som dessa. Måste faktiskt säga att detta blev gott! Speciellt när du hållit dig undan allt som heter bröd en längre tid. Smaskens som morgonmål!

Inga kommentarer: