lördag 16 juni 2012

Längtan till Villan

Seriöst jag börjar ha grymt leidon av att bo istan. Jag trivs att gå på stan och gå i butiker. Men jag vill inte bo i höghus. Jag vill inte bli väckt av lastbilar, ambulanser och byggarbeten varje morgon. Jag vill bo på ett lugnt ställe där jag kan börja morgonen med att äta morgonmål på en terass eller i trädgården. Jag vill helst av allt bo vid vattnet där det första man hör på morgonen är måsar som skriar eller en båt som kör förbi.

Jag älskar att vara på villan. De senaste dagarna har jag endast suttit och längtat att bara få komma bort härifrån och flytta ut till en villa. Det finns inget mer rofyllt än att vakna i en gammal maläten säng där det aldrig någonsin blir för varmt eller för obekvämt. Sedan när du vaknat så kan du göra precis vad du vill. Du kan äta morgonmål i solen, simma, sola, gå i skogen, plocka bär och svamp, fiska, köra båt, grilla, äta gott, dricka saft eller varför inte ligga inne en hel dag och läsa kalleanka. Det bästa av allt är att allting doftar så gott på villan. Och alla dofter är sådana som fanns även då jag var liten. Som jag tidigare nämnt så är jag en människa som förknippar olika dofter med olika situationer och människor. Därför kanske jag blir lite som ett barn igen då jag är på villan. Jag får iallafall en stor lust att göra allt det man gjorde som liten när man på sommaren bodde på villan. Jag blir ivrig som ett barn, helst av allt skulle jag göra alla de saker jag räknat upp ovan på en och samma gång, bara för att jag inte skall missa något.

Jag längtar efter en helg då jag inte har några program alls. Så jag får fara ut till skären och bara vara, utan att  behöva bry sig om någonting annat. Tror jag behöver en paus i vardagen. Känns lite så. För villan har alltid varit ett ställe dit man far för att må bra. Alla problem försvinner direkt man sätter foten i båten och kör iväg. När jag varit sjuk har jag farit dit och jag lovar att jag varje gång blivit frisk på grund av skäriluften. Alla symtom liksom flyger iväg på båtfärden dit.

Bäst av allt är morgonen på villan. Man har hela dagen framför sig, vare sig det regnar eller är soligt så finns det saker att göra. Men absolut bästa är då mamma och pappa vaknat före en själv och satt på kaffe och dukat fram morgonmål på köksbordet. När man vaknar av doften av kaffe och rostat bröd. Man vill så gärna stiga upp men sängen är det bekvämaste som någonsin existerat. Sedan går man och lagar morgonmål åt sig och sitter i lugn och ro och äter... hur länge man så bara orkar och vill. Ingen stress ingen press.



3 kommentarer:

Malin Nyman sa...

Mmmmmm, jag känner SÅ samma. Fast min längtan drar mig ut till landet och hästarna. Men av lite samma orsaker iaf, helt klart. Fuck the city :(

CAROLINE sa...

Efter att jag började vara mycket på landet så känner jag exakt samma sak. Även om jag själv inte tar någon stress i stan, så blir man nog påverkad och stressad av omgivningen. Lugn och harmonisk blir man däremot på landet/villan :)

Daniel sa...

Wow jag ji helt tvärtom, hatar bin, flugona, myggorna och allt sånt på landet. Så ji e ju massa jobb med ti klipp gräset o sånt, fast jag förstår he kan vara skönt med ti äta frukost och sånt på en terass men kan man lika väl gör he i stan om man har bra balkong. He ji nog the city life for me som gäller :)