lördag 3 augusti 2013

Motorcykelresa dag 2 (4 länder)

Dag 2 var då resan började på riktigt och vi steg upp vid en omänsklig tid och traskade iväg till busshållplatsen därifrån bussen till Tammerfors flygfält skulle gå. 
 Vi tvingades ha på motorcykelkläderna i högsommarvärme för de skulle inte ha rymts i handbagaget. Najs. 
Kristian hade i smyg polerat och fixat mina skor så de var i tipptopp för motorcykelkörning. 
Vi åkte med airBaltic till Riga där vi mellanlandade. 
I Riga åt vi smörgås och drack kaffe medan vi väntade på nästa flyg. 
 Syns inte på bilden men denna "kaffekopp" är typ 1l stor. Seriöst de måste vara trötta i Riga om de dricker så stora koppar kaffe :D Svagt var det också. 
Vacker bild på Riga flygfält. 
Bytandet av plan gick smidigt och vi var uppe i luften igen, denna gång till Berlin. 
Brummbrumm
 Jag försökte mitt allra bästa att laga en fiskbensfläta för att roa mig i flyget. Ehm.. nåjo. 
När vi flög över Berlin såg vi hus, hus och åter hus....

Framme i Berlin på Tegel flygplats och väntar på bussen in till storstaden. När jag var där senast åt jag och Mikki världens godaste smörgåsar. Jag letade och letade men de hade tagit bort våran smörgåsshop :( Fatta besvikelsen. 
I Berlin var det inte bara varmt utan sådär "jag-kan-inte-andas-och-börjar-längta-till-vintern"-varmt. Seriöst jag övervägde att köpa en frys och bosätta mig i den tills Kristian shoppat klart. Det var typ 35 grader i skuggan. 
Berlin-vy
Hauptbahnhof, största tågstationen jag sett i mitt liv. 
Vi låste in våra väskor och påsar vid tågstationen.
 Tågen gick från typ 4-5 våningar kors å tvärs och hit och dit och där fanns apotek, matbutiker, klädbutiker, ja allt. Man skulle lätt ha kunnat bosätta sig där. 
 Kristian har fotat stora hus i Berlin. Synd bara att min mini-kamera och telefonkamera inte fångar hur stora de egentligen är. 





Vi satte oss vid vattnet på en uteservering och åt. Berliner republik hette restaurangen. 
Vi beställde nåt som lät som pizza, det hette flammkuchen och var skitgott. nästan som pizza men tunnare och knaprigare botten och annorlunda toppings. Min hade kyckling, sötsursås, curry, ost och ananas. 

 Kristian testade det lokala ölet. 
 Kristians flammkuchen hade korv på och curryketchup och ost. 
 Sedan traskade vi tillbaka till Tågstationen och hämtade våra saker. 
Sedan tog vi två olika pendeltåg tills vi kom fram till rätt ställe. 
 Yey vi steg av vid rätt station. Sedan traskade vi ner till vattnet. 
 Det var superfint där. 
 Hittade personfärjan vi letade efter. 
Den tog oss precis till rätt ställe och vi hittade både rätt väg och rätt hus direkt, och rätt hoj också förstås. 
 Våran nya bästa vän de närmsta dagarna. 
 Papper skrivs och affärer görs. 
 Huset de bodde i såg ut som ett litet slott. Han vi handlade med bodde på översta våningen som var nyrenoverad och hade utsikt över vattnet. SÅ fint! Alla hus i detta området var gigantiska och såg ut som små slott. Det var tydligen nåt slags gammalt rikemansområde. Huset bredvid detta var en yaht-club....
 Aaaaaand we are off! HÄR var det svettigt kan jag säga. 
 Kaffepaus. Här har vi just kommit ut ur Berlin och jag är lite allmänt traumatiserad. Haha, nämen vi hamnade mitt i en trafikstockning, som tur hade vi ju sett på film hur man gör med motorcykel i trafikstockning, så vi improviserade och slapp ganska snabbt ut ur kaoset. Mera bilder från Tyskland har jag inte, för vi gjorde inte så mycket annat än att körde och drack kaffe. Vägen vi skulle svänga av på för att komma mot Danmark var stängd så vi fick lov att köra in till Hamburg vilket kostade oss några extra timmar. Det hann bli riktigt mörkt och lite smått obehagligt innan vi ens kom in i Danmark. Men Hamburg by night var häftigt. De har ett tivoli mitt i stan som blinkar och har sig. När vi äntligen bara hade 50km kvar till Kolding så hann jag bara tänka "fan vad typiskt det skulle vara om de nu ännutill skulle börja åska"....Ja ni förstår att förstås just då så börjar det blixtra och vi kör i raserfart mot Kolding. Autoban var både bra och dåligt, kul är ju förstås att man får köra fort och trafiken löpte riktigt smidigt. Men när det är kolsvart och du hör ett hårt kort ljud och ser något du tror var ett rött streck svischa förbi så känns det lite osäkert. Alltså man måste ju inte köra över 300 mitt i natten bara för att man får och kan? Troligen en ung tölp i en pappa-betalar ferrari. Såg nog flera såna fartdårar men denna tog nog priset. 
Ni kan inte förstå hur sjukt glad jag var att vi var framme här. Min första längre färd på Motorcykel blev över 650km, jag hade varit i 4 olika länder på 1 dag och burit en tung ryggsäck på ryggen. Kört mitt i natten och så börjar det åska, här är klockan 03:00 och jag var så slut och trött så det var inte klokt.  Köra motorcykel är skitkul (eller ja, sitta på) men här är nog enda orsaken att jag kunde stå på benen tanken på sköna hotellsängar, dusch och morgondagens hotelfrukost. Detta var på gott och ont en av de mest otroliga dagarna i mitt liv. Så mycket nya upplevelser och erfarenheter på en och samma dag. Helt fantastiskt kul! Innan jag la mig kunde jag inte fatta att jag hade befunnit mig i Tammerfors samma morgon och nu låg jag i ett fint hotell i Danmark. 

Inga kommentarer: