söndag 30 november 2014

Krämig fisksoppa

Idag har vi varit hos fammo en stund och flyttat lite möbler och druckit te. På hennes köksbord låg det ett urklipp ur en några månader gammal tidning (vasablad tror jag?) På den utklippta sidan fanns några recept och jag fastnade för ett recept på fisksoppa med en liten extra tvist. Såklart var vi tvungna att laga den direkt. Vi gjorde inte riktigt som på receptet utan lagade en liten egen lite mer "vardaglig" version. Mycket god och krämig blev den iallafall.

Tack till den som skrev original receptet, det var smaskens!

Såhär gjorde vi:

1 påse frysta räkor
1 påse frysta laxtärningar
2 schalottenlökar
1 knippe dill (använde en halv i soppan och sedan lite till garnering)
1 msk smör
1 msk tomatpuré
1 liter vatten
1 hönsbuljong (Vi hade slut på fiskbuljong)
2-3 msk Hummerfond (ungefär, jag satt i tills jag tyckte det var bra)
salt
gurkmeja
paprikapulver
3 små morötter
1 palsternacka
6 potatisar
100g färskost med kräftsmak
2dl grädde

Fräs löken med smör i botten på en kastrull. Lägg till tomatpurén och låt den fräsa en stund. Lägg till 1 liter vatten, hönsbuljongen, hummerfonden och kryddorna. Låt koka i 10 min.

Skär potatis, morot och palsternacka i tärningar och bryn dem sedan med lite smör i en stekpanna en stund tills de får lite färg. Häll sedan över rotfrukterna i kastrullen och låt koka i 10 min.  

Lägg i laxtärningarna, grädden och färskosten och koka tills fisken är färdig (tar typ 7 minuter) 

Lägg i dillen och räkorna på slutet. Räkorna skall bara bli varma, inte koka, då blir de sega. 

Krydda lite extra ifall det behövs. Lägg upp i skålar och garnera med lite dill! 

Bon appétit!


Inga kommentarer: