söndag 14 december 2014

Norge Dag 1

I somras var vi på roadtrip genom hela Norge, eller ja, nästan genom hela Norge. Vi körde upp längs med finska armen, upp till Tromsø och så ner längs med Norges kust.

Jag tog massvis av bilder med min nya kamerautrustning. Visade dem alla åt mamma & pappa med något dåligt windows visningsprogram och det tog nästan 5 timmar. Jag har tänkt lägga upp massa bilder och skriva om våran resa här på bloggen. Både för att inspirera andra som funderar på att bila i Norge och för att själv minnas resan.

Det var en fantastisk resa. Vi körde bil från Vasa upp längs med finska armen och upp till Tromsø. Efter det körde vi vidare genom lofoten och ner längs med norska kusten. Resan slutade med att vi körde från Moss till Stockholm och sedan tog båten till Åbo och körde hem till Vasa. Det tog 17 dagar och vi körde exakt 6000 km. Bilen höll hela vägen trots några dåliga vägar och flera slingrande små stigar upp och ner i bergen.

Norge är fruktansvärt vackert!  Ni som tycker "äh det är ju typ samma som Finland, jag sku nu inte slösa pengar på att fara så kort när man kan fara typ till thailand för samma summa pengar" har så fel man bara kan ha. Haha, nämen det beror ju på vad man vill få ut av en semester. Det finns både för och nackdelar såklart och jag kan inte säga annat än jag själv sett på våra 17 dagar. Om man älskar vacker natur så är Norge absolut ett ställe att åka till och bila genom. Absolut värt varenda sparade semester slant.

Resan började fredagen den 25.7.2014. Vi startade vid lunchtid och planerade att köra så långt vi bara orkade genom Finland. Vi stannade i Uleåborg vid köpcentret Zeppelin och handlade all proviant vi behövde för resan. Vi orkade köra ända till Kilpisjärvi och där stannade vi på en parkering och sov i baksätet på bilen. Vi hade två madrasser under alla väskor och påsar så det var bara att flytta saker till framsätet medan vi sov.

Vädret växlade något otroligt uppe i Lappland vi fick se både vacker solnedgång och soluppgång samt åska och superdimma. I Lappland gick solen aldrig ner ordentligt. Det var ljust hela natten så vi körde tills vi såg solen komma upp igen och vi var så trötta att vi tvingades stanna och sova. Kilpisjärvi ligger precis innan treriksröset och gränsen till Norge.

Vissa bilder kan se lite mystiska ut eftersom de är redigerade på en annan dator. Men jag har kämpat och flyttat så mycket nu så jag orkar inte fixa om dem.

Dag1 i Norge - Kilpisjärvi - Lofoten

Kilpisjärvi var så här vackert då vi vaknade på morgonen. Ingen dimma och ingen åska mer. Vi hade sovit första natten på madrass i bilen och var otroligt förväntansfulla över vad som väntade då vi kom över gränsen till Norge. Just innan vi for iväg var Norge under terrorhot och jag tvingade Kristian i sista minuten att springa upp efter passet. TUR var det, för kvällen innan vi skulle köra över gränsen hade de infört passkontroll. En snäll Norsk polistjej kollade våra pass då vi körde över gränsen.

Otroligt nog ändrade landskapet sig på bara några Kilometer efter gränsen och bergen blev höga och fjordarna turkosa. Vi bara tittade och tittade.
Det var lite molnigt och de flesta bergstoppar syntes inte alls.
Våran bil på resan var en ny inköpt BMW 318 Touring. Här stannade vi för att bara titta och fotografera.
 Vi fick pusta ut. Vi kom oss över gränsen och det var underbart vackert.

Utsikten åt andra hållet.
 vackra Norge
 Gissa om vi ville hoppa i och simma?
 Vi körde vidare mot Tromsø.
Vi stannade vid en strand och sökte strandfynd. Det var ebb ( lågt tidvatten) så det låg tång, snäckor och stenar överallt.

Strandfynd. (och snyggaste naglarna jag hade på hela resan)

Det doftade så gott!
 Så kom vi till tromsø.
 Vi stannade inte länge utan körde vidare på andra sidan fjorden mot Lofoten.
 Vackra vyer och vackra små hus överallt.
Vi pausade vid ett otroligt vackert pausställe. Vi lagade mat på trangia och tog det lugnt en stund.

Kristallklart vatten
Lite blommor

Vi körde vidare och förundrades. Det såg ut såhär överallt. Små båtstugor med små gamla träbryggor och en liten båt. Många båtar var längre ut i vattnet med boj. P.g.a tidvattnet.
 Så kom vi äntligen till början av Lofoten.
 Vi körde runt och sökte en camping.
När vi väl hittade en passlig camping i Sortland så hade det börjat skymma och dimma hade dragit in från havet. Campingen var mysig mitt bland bergen men kostade hela 300 nok. Typ 35 euro bara för att sova i tält. Det var den dyraste campingen på hela resan och långt från den bästa. Men den dög riktigt bra och vi lagade mat på trangia, tog en vinkopp (japp vi drack vin ur en orange plast kopp) och spelade lite kort innan vi somnade.