tisdag 23 december 2014

Indisk Daal

I år köpte jag en bok med lite nyttigare fast food från min kusin som sålde Jultidningarna. Blev snål på något kryddigt idag och testade ett av recepten. Indisk Daal hette det och det blev en hit! Både jag och Kristian älskade det. 

Jag lagade ganska så enligt receptet förutom att jag satt i lite extra av vitlök och ingefära för att bota Kristians förkylning. Jag lade också i lite extra vatten & buljong. Sedan så skulle det bara vara enkel turkisk yoghurt som topping men jag satt till citronsaft och vitlök i den. Det blev supergott.  

Detta behöver du: ( 4 portioner eller för 2 hungriga)

1 gul lök
2-3 vitlöksklyftor
1 röd chili
3 msk rapsolja
1 msk färsk riven ingefära
2 tsk gurkmeja
1 tsk malen koriander
1/2 tsk malen kanel
1/2 tsk malen kardemumma
500g krossade tomater
1 burk kokosmjölk
1 höns eller grönsaksbuljongstärning
3 dl okokta röda linser
Salt
Nymalen svartpeppar
70 g babyspenat
Färsk koriander

Turkiskt yoghurt att lägga ovanpå grytan:

1 liten burk turkisk yoghurt (gräddfilsburk storlek)
1 vitlöksklyfta
Citronsaft

Hacka löken, vitlöken, chilin (ta ut fröna ifall ni vill ha mesigare version). Riv ingefäran. Hetta upp oljan i en kastrull och fräs lök, vitlök, chili och ingefära. Tillsätt kryddorna och fräs i någon minut under omrörning. Häll i tomatkross, kokosmjölk och buljong och låt koka upp. Häll i linserna och låt sjuda i ungefär 10 minuter tills linserna är klara. Smaka av med salt och peppar och lägg i spenaten. 

Toppa med färsk koriander och en klick turkisk yoghurt. 

Smaklig måltid!




Boken heter Paulúns Fastfood av Fredrik Paulún. Snabbmat på nyttigt vis. 

Inga kommentarer: