torsdag 24 september 2015

Norge dag 3 (Austvågøya - Vestvågøya - Flakstadøya)

Wow, en till regnig höstkväll och jag har konstigt nog en massa energi. Så här kommer dag 3 på Norgeresan.

Det var en mulen men händelserik dag. Vi körde mest runt och tittade på små byar och försökte hitta fina ställen längs med kusten. Lofoten är fint precis överallt så egentligen är det inte så stor skillnad var man befinner sig eller vilket slags väder man har. Vi började dagen med att ta färjan från Melbu över till Austvågøya där vi besökte bland annat Svolvaer.

Efter morgonfärjan körde vi genom vackra landskap med höga berg och turkosa fjordar.
 Stannade och fotade över någons röda lilla fiskestuga.
 Efter en stund såg vi flera bilar parkerade längs med vägen så vi gjorde likadant och det visade sig vara en rastplats med en liten utkiksplats.
 Kristian vid utkiksplatsen.
 Sen kom vi fram till Svolvaer som var en mysig liten fiskeby.
 Svolvaer.
 Här kan man bo...
 Detta var en restaurang som hette Børsen som vi hade läst att skulle vara riktigt bra. Vi tänkte äta där men fegade ur då priserna var höga och vi var ännu inte så hungriga.
Vi gick runt längs med stranden istället.
 Lågvatten.
 Denna by luktade starkt av (torkad) fisk och tång.
 Men fin var den med massor av mysiga hus.
 Den här bilden beskriver resans frisyr ganska bra. Ett enda rufs med tofs så att håret inte skulle blåsa i ögonen hela tiden.
Kristian i Svolvaer.
Sedan körde vi vidare till Vestvågøya (Gimsøystraumen bro) Vädret var ännu mer grått där.
 Vi sökte ett ställe vid stranden där vi kunde laga mat och till slut hittade vi en liten grusväg där kartan visade att det fanns en sevärdhet. Det var en vit gammal kyrka.
 Bredvid kyrkan fanns en liten strand med snäcksand. Där bestämde vi oss för att koka mat i våran Trangia. Det hade börjat blåsa och det höll på att bli högvatten. Som tur hann vi koka mat och hoppa bort innan vårt matställe blev översvämmat. Haha.
 Jag frös som bara den och satt på mig alla tjocka kläder jag hade med mig. (och samlade snäckor ifall ni undrade vad för mysko jag har i påsen)
 Kykan hade en liten vildvuxen gravgård.
 vacker var den.
Några sista bilder på kyrkan innan vi brummade vidare mot Leknes.
I utkanten av Leknes hittade vi ett köpcentrum där vi strosade omkring en stund. Vi sökte en resemaskot så vi gick in i en leksaksaffär och där hittade vi vår fina Rumpel.

Nu i efterhand har Rumpel både fått vara med och skida till Vuokatti och bott på dagis nästan hela förra året. Rumpel är en sorgenfresser som äter upp sorgelappar. Man skriver ner sin sorg på en lapp och sedan får Rumpel äta upp den. Jag använde den på dagis då jag drog känsloprogrammet START. Barnen fick berätta när de blir ex. glada, ledsna, arga eller rädda och jag skrev ner dem på en lapp som barnen själva fick vika ihop och mata rumpel med.

Vid hamnen stod en stor båt som hette Costa Romatica.
 Vi körde dit och tittade...
 och åt mellanmål.
 Bästa med hela Norgeresan var dessa underbara, himmelskt goda Iskaffen. Vi drack av dem varje dag. Finns de att köpa nånstans i Finland??
 Plötsligt såg vi en stjärna uppe på ett litet berg. Vi körde runt runt hur länge som helst innan vi hittade början av stigen upp till berget. Det var inte så högt men en bra övning inför morgondagens bergsklättring. Sen fanns det massa bär på vägen upp också. Mums!
 Utsikten från toppen av "berget".
 OCH vi hittade stjärnan vi sökte. Den hade lampor på sig och lyste säkert om kvällarna.
Sedan körde vi till Flakstadøya och till staden Flakstad. På kusten fanns en Camping riktigt ute vid Atlanten. Jättehöga berg på ena sidan och stort hav på den andra. Man kände sig pytteliten. Vi spelade kort, drack ett glas vin och så somnade vi till ljudet av skvalpande vågor.